s_IMG_4689

s_DSC_8507_01

s_CIMG2421

s_DSC02046

s_IMG_6788

s_DSC_8638_01

●We are waiting for you in Fukushima

Hello, this is Ken, It’s been a while.

Fukushima Kenpoku (northern part) Agriculture and Forestry office and our office conducted a farm stay tour for foreign students (including some Japanese students) from August 29th to 30th.
We invited 16 foreign students and 8 Japanese students from the University of Aizu and the Tokyo university of Agriculture and Technology to the tour.
The students stayed at farm stays in Towa area, Nihonmatsu city and experienced various kinds of activity.

The day before the tour, our office had a work shop for the owners of the farm stays who would accept foreign students in the tour.
At the work shop, some participants told that they were not confident to accept foreigners because it was the first time to have foreigners.
Especially they wondered if they would be able to communicate with foreigners well and if their local foods could be accepted by foreigners.
To be honest, I was confident that they would be able to communicate to some extent and their foods would be loved very much.

Consequently, as you see the pictures, our tour was successful for the first step. We had a lot of appreciation and positive feedback from students. And the owners of the farm stays are now willing to have more and more foreigners.

Of course we have some future tasks to get over, but I think we can overcome those issues as long as we don’t give up.
Although most of the owners of the farm stays are relatively elderly people, they are very lively and positive.

We are waiting for you in Fukushima.

See you soon.


●ふくしまでお待ちしています。
こんにちは、ケンです。御無沙汰してます。
福島県県北農林事務所と私たちは8月29日から30日の日程で外国人留学生向け(一部日本人学生含む)の農家民宿ツアーを実施しました。
ツアーには会津大学と東京農工大学の16人の留学生、8人の日本人学生が参加しました。
参加者たちは二本松市東和地区にある農家民宿に宿泊し、様々な体験をしました。

ツアーの前日、私どもはツアーで外国人を受け入れる農家民宿のオーナーを対象とした研修会を実施しました。
研修会の時、何人かの方々は外国人受入れが初めてだったため、外国人受入れに関して自信がないとおっしゃっていました。
特にみなさん、外国人ときちんと意思疎通できるか、田舎料理が受け入れられるか不安がっていました。
正直申し上げて、私自身は、農家民宿の方々がある程度外国人とコミュニケーションできること、田舎料理がとてもうけることを確信していました。

結果的に、写真のとおり、このツアーは最初の段階としては成功でした。学生さんたちからは好評いただきましたし、肯定的な意見が多かったです。そして農家民宿の方々は今はもう、もっと外国人を受け入れたいという気持ちになっております。

もちろん、クリアすべき課題はいくつかあります。しかし、あきらめない限りそういった課題は解決できると思います。
農家民宿のオーナーの方々はご年配の方が多いのですが、みなさんとても元気でポジティブです。

ふくしまで皆さんをお待ちしております。

またお会いしましょう。