s_DSC02135

s_IMG_4032

s_IMG_4059

s_IMG_4106

s_IMG_4044

●Rice harvesting event
As a new resident of Fukushima and of Japan, I could not have felt more warmly welcomed when I received an invitation to such a traditionally Japanese activity as helping to harvest rice alongside the residents of Iizaka.
The day began by meeting at Iizaka Onsen Station with other foreign residents and Japanese residents alike, and from there we were driven to a local rice field where we were shown how to harvest. Working in the field together, I felt connected to the local people in a way that I had not felt even after living here for almost two months. Despite the fact that there is a language barrier, as my Japanese is not very strong yet, I felt that we could communicate through our work.
After the field has been harvested, we were all treated to a true feast thanks to the generosity of local people. We were able to share in making Japanese onigiri, and we shared local grapes, dumplings, and more brought by locals. It is hard to remember a time when I have experienced such impressive hospitality. At first I was a bit intimidated at the idea of trying to talk with any Japanese people, but as they made an effort to talk with me, and as the children started serving beer for the adults and communicating in their own way, I felt welcomed, but more importantly, I felt like I was part of the community. I think this type of event can break the ice between Japanese and foreigners, as it did for us, and in the end, I think everyone went home feeling just a bit more comfortable with each other, as well as with other cultures. I hope these events continue, and I hope to remain a part of them.

David Benson


●稲刈りイベント
福島の新しい住民の一人として、飯坂の方々と一緒に稲刈りのお手伝いをするという日本の伝統的な地域活動への招待をいただいたときは、この上なく温かく歓迎されている気分になりました。
その日は飯坂温泉駅で他の外国人、日本人の参加者を出迎えるところから始まり、そこからは自動車に乗って地元の田んぼに向かい、稲の刈り方を見せてもらいました。田んぼで一緒に働いているとき、ここで暮らすようになって2か月ぐらいの間感じることができなかったような、ある意味地元の方々とのつながりを感じました。
私の日本語がまだあまり上手でないこともあって、言葉の壁がありましたが、私たちは働くことを通して心が通じ合いました。
稲刈りが終了した後、私たちは地元の方々のご厚意により本当のごちそうを授かりました。私たちは日本のおにぎりを一緒に作ったり、ふくしまの餃子やぶどうを食べたり、その他地元の方が持ち寄ったものを一緒に食べたりしました。こんなに印象的なおもてなしを感じたのは一体いつだったか思い出せないぐらいです。はじめ私は日本の方々に話しかけることに少し気おくれしていたのですが、みんな一生懸命話しかけてくれ、また子どもたちがビールを大人の参加者に配ったり話しかけたりするにつれて、歓迎されている気分になり、さらに重要なことには、私はこの地域の一員になったような気分になりました。今回のように、こういったタイプのイベントは日本人と外国人の間の心の壁を溶かしてくれるものと思います。一日の終わりには、参加者全員お互いの文化や距離感が少し縮まったような気分になり、家路に着いたのだと思います。こういったイベントが続いたらうれしいですし、継続して参加できたらうれしいです。

デヴィッド・ベンソン