s_DSC02137

s_IMG_3994

s_IMG_4101

s_IMG_4125

s_IMG_4129

●Rice Harvesting in Iizaka
Last spring in a small paddy field in Iizaka I joined some friends and locals to plant rice by hand. This time we returned to the same place to reap the benefits of our hard work! The rice had grown tall and strong. It was gently blowing in the breeze and was ready to be harvested. After a quick demonstration of how to cut and tie the rice we were all given a small hand scythe and set to work. 
A large crowd of participants had assembled including local children, footballers and us foreign participants. Everybody set to work with a lot of smiles and energy and we cleared the rice field in no time. Cutting the rice plants was easy, but tying them together was hard. I can see there is some skill involved and I was not so good at it, but I really enjoyed the experience. In spite of this I was surprised how quickly we harvested all the rice. I think the local grasshoppers and frogs were pretty surprised too! And with so much spare time left at the end we could enjoy chasing them around the field and looking at all their pretty colours and patterns.
After the work was completed we were taken into the nearby kitchen and shown how to make rice balls. I had never made one before and was delighted to learn how. It was a lot of fun, but very hot on my hands. I will have to make some more at home in the future and build up some resistance to the heat. When they were done we grilled them on a barbeque before sitting down to enjoy a delicious meal together. It was so nice to share something we had made with new friends and enjoy talking and getting to know each other. I really cherish these experiences in Iizaka and I can't wait to go back again. 

Cormac Ryan

●飯坂での稲刈り
今年の春、飯坂にある小さな田んぼで地元の人たちと何人かの友人と手植えで田植えをしました。今回私たちは、私たちの成果を刈り取るために同じ田んぼに戻ってきました。稲はすくすく元気に育っていました。風にそよそよなびいており、稲刈りの時を待っていました。稲刈りの方法やまとめ方についてのちょっとしたデモンストレーションの後、小さな鎌を手渡され、作業に取り掛かりました。
地元の子どもたちやサッカー選手、外国人も含めたくさんの人が集まっていました。みんな笑顔とエネルギーいっぱいで仕事に取り掛かり、私たちはほどなくみんな刈り取りました。刈り取りそのものはあまり難しくなかったですが、まとめるのが難しかったです。ある程度技術が必要であり、私はあまり上手でなかったのですが、とても楽しかったです。そういったことに関わらず、私たちが本当に早く稲刈りを済ませてしまったことに驚きました。イナゴやカエルたちもきっと驚いたでしょう!最後のほうは時間があったので私たちはイナゴやカエルを追いかけてその美しい色や模様を見て楽しみました。
作業の後、近くの(集会所の)台所でおにぎりの作り方を教えてもらいました。それまで一度もおにぎりを作ったことはなかったのですが、作り方を学べてうれしかったです。本当に楽しかったのですが、手が熱かったです。そのうち家で何個か作ってみたりして、熱さを我慢できるようにしなければなりません。おにぎりを作った後、私たちはそれをバーベーキューコンロの上で焼いて、それから一緒に座って食事を楽しみました。新しい友達と、一緒に作ったものを食べるのは楽しく、おしゃべりしながら仲良くなるのは素敵なことでした。私は飯坂でのこの体験を大事にしたいです。そして、また飯坂に戻りたい気持ちです。

コーマック・ライアン